mandag 11. januar 2010

Prosjekt slutt!

Jepp jepp, da er det slutt :) 
Fant jo som sagt ut at jeg ikke ville fortsette me det her nå som jeg begynner jobbe. Syns 1 uke va greit, vi vet vi kan :D Vekt i dag va 49,7 på meg (for første gang siden 7 klasse), og Knut lå på 58,7. Vi ville ikke gå no særli ned i vekt, så sånn sett passa det også å slutte nå :)

Dagens frokost va for min del bare 1 egg, mens Knut lagde no omelett greier med tomat og løk.

Middag ble kylling og ovnsstekt poteter :)


Knut har skrevet oppsummering som jeg bare tar å kopierer, fordi jeg ikke har ork til å skrive egen akkurat nå :P Legger til mer om jeg får behov for det seinere.. :) 


Det vi har igjen av budsjettet som ikke ble brukt:
2 poteter, 2/3 av soyaoljen, 2/3 av makaronien, 1/4 av melet og 5/6 av rugmelet. Verdi av dette er ca. 35kr. Hvis vi skulle levd videre på dette vil jeg regne med vi hadde klart 3-4 dager til, men jobben til Ingrid kommer da altså i veien for dette. Og jeg har i grunn ikke lyst å fortsette på egenhånd, veldig greit å være 2 stk. om slikt som dette.

Unntak som har blitt gjort under prosjektet :

Nesten 2 pølser (uten brød) som ungene våre ikke ville spise, noen biter ytrefilet av svin som Knut Theodor ikke ville spise, litt sjokolade (julegave) og så har vi vært flinke til å bruke Statoil-koppene våre. Hvis man skulle kjøpt pølsene i butikk og regnet resten sammen så ville dette blitt dekket av de 35 kronene vi ikke spiste opp, så jeg føler det går opp i opp.

Så, hva er egentlig konklusjonen av dette prosjektet? 2 personer kan fint leve på 200kr i uken, men det er vanskelig å klare å få et næringsrikt og godt kosthold innen det budsjettet. Meg og Ingrid snakket i begynnelsen om å klare å bruke 200kr på en måned på 2 personer, dette ville ikke vært mulig med de råvarene vi kjøpte inn. Hadde man kjøpt enda billigere og stakkarslige råvarer så tror jeg det hadde vært mulig å leve for 200kr i måneden for 1 person, men det hadde vært rimelig tragisk – enda mer tragisk er det at det helt sikkert finnes studenter og andre fattige som er nødt til å leve under slike vilkår.

Har vi lært noe? Vel, jeg har blitt flinkere til å bruke grønnsaker i maten jeg selv spiser, jeg føler at jeg også har blitt mer kreativ i matlagingen. Jeg tror og håper at jeg kommer til å ta med meg de egenskapene videre. I tillegg så tror jeg at meg og Ingrid kommer til å bli flinkere til å bruke mindre penger på bedre mat, vi har ikke vært ille før men i disse økonomisk dårlige tider så skader det ikke å være enda mer sparsommelige.

Ville vi gjort noe annerledes? Ingrid nevnte at vi burde kjøpt et brød som vi hadde hatt ferdigkuttet i fryseren og som vi kunne tatt opp og spist av som det passet oss. Ellers er jeg overbevist om at vi skulle klart å kjøpt inn mer og bedre råvarer til 200kr om vi hadde brukt mer tid på å lage den “perfekte” handleliste.


Det sier vel igrunn det meste, så sånn er det :)  Tror vi droppa idèen om å faste, vertfall nå...:P Hehe, men tror det kunne vert morro også! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar