søndag 17. januar 2010

Innlegg nr 100! yey :P

Ok, ikke så spennende... Jeg skulle liksom skrive hver dag, men så er det jo av og til det ikke går :P Nå har jeg ikke skrevet på noen dager av slappskap, og ikke har det skjedd så mye heller... :)

Vert litt mere på opplæring på jobb, trives KJEMPEGODT! De andre der er kjempekoslige og jeg har det bare greit :) Håper det fortsetter sånn og at jeg får masse vakter :D Hihi! 

Jeg har en stund tenkt å skrive om noen ting som irriterer meg... Så nå skal jeg ta noen ting jeg kommer på nå! 
Først og fremst...

REFLEKS!!
Folkens; BRUK refleks i mørket!! 0_o Husker selv jeg aldri gjorde det når jeg va liten, fikk kjeft fordi de voksne ikke såg oss når de kom kjørende. Kunne ikke fatte det, de MÅTTE jo SE oss når de LYSTE rett på OSS?? Nå har jeg jo lappen og bil sjøl, dette er min vinter nummer 2 som sjåfør, og denne vinteren her har refleksmangel på folk virkelig plaget meg. Det er KLIN umulig å se folk, spesielt i mørke klær! Jeg har seriøst holdt på å kjøre ned noen som har skeina ut i eller over veien ved flere anledninger. Det er skummelt, og ufattelig ekkelt! Jeg mener...TENKE om...? Tenk om man kjører på noen... Det er absolutt ikke sikkert man kan noe for det! Ser man ikke personen så ser man ikke personen,og man kan da ikke alltid bremse i tide...=/ 
Jeg syns det er kjempeskummelt.... 
Så.... BRUK REFLEKS!! Spesielt om man skal gå der det er mørkt eller ikke fortau. *sukk* Det er livsviktig....


En annen ting som har irritert meg om vinteren (selvfølgelig) er at folk ikke kan respektere andre som kanskje ikke har like gode biler, dekk og/eller evne til å kjøre på vinterføre som visse andre! Jeg har en gammel bil, med dårlige dekk. I fjor, da jeg kjøpte bilen va det kjempeslitte vinterdekk på, med ca 1 pigg pr dekk. Seriøst. Jeg telte.... Gikk greit, men jeg va på tur ut en gang,lå sidelengs langs veien, prøvde rette opp,men så sklei vi ut i sia og rett i en snøhaug. Heldigvis... (det var fjell bak snøhaugen). -Men det hadde forsåvidt ikke noe med saken å gjøre. Det hadde det i forhold til at NOEN har dårlige dekk. I år har jeg gamle, brukte piggfrie dekk. De skulle være helt OK, men de er ikke lett å kjøre på, jeg SKLIR! Må ta det rolig i svingene ellers får jeg sleng! Men det er jo ikke alle som skjønner det her da.. De legger seg så langt opp i RÆVA de bare kan,og der BLIR de. Om kvelden er dette ekstra plagsomt for da lyser de og gir meg dårligere sikt!! (jada, smekker speilien opp da... :P Men likavel!)  Og... Ikke nok med det, når det da kommer et dobbelfelt (jeg tenker nå på mine turer mellom Arendal og Grimstad spesielt)  så skal de IKKE forbi!!? Da legger de seg passe greit bak og skal vertfall IKKE forbi! "jaha?" tenker jeg, og kjører nå videre i MITT tempo (som ikke pleier ligge mye under fartsgrensa engang på den strekninga, selv om jeg har dårlige dekk. Kommer HELT an på føret selvfølgelig, men de gangene jeg tenker på spesielt, nå, har jeg ikke vert mye under, kun i svinger og der jeg ser mye slaps. Så generelt skulle det være ok!!). Når det da er SLUTT på dobbelfeltet, da kommer de å legger seg i rassen igjen, og det ser ut som jeg har laga DEN køen... Og, seriøst, de har da virkelig hatt mulighet til å kjøre forbi... Jeg blir så oppgitt... Hva er greia ?? 
Noe lignende er når jeg ligger bak en sinke, da mener jeg en som kjører saktere enn meg selvfølgelig ;), så kjører de kanskje 5-10 under fartsgrensa på enkelfeltet, og når det kommer dobbelfelt og vi bak tenker at nå skal vi forbi! -nei DA gasser de på, trør inn pedalen og freser avgårde i 20-30km/t over grensa...

HVOR er logikken... Jeg bare spør :P Gaah!! 


Må liksom flire litt av det også da, nå når jeg sitter her og skriver, men du dæven så irriterende det kan være når man er ute å kjører....! 







4 kommentarer:

  1. Enig i begge deler! Og det er faktisk sjåføren sin feil om den kjører på noen, og refleks er ikkje teit, refleks er BRA! Heilt umulig å se folk i mørket som ikkje bruker refleks!

    Og ja, dårlige dekk kjenner mi til! ;

    SvarSlett
  2. Det er ufatteli sløvt... Ikke bra... det skulle vært refleks på alt av klær vettu! Sånn som ikke synes ellers, bare når det lyses på i mørket... :D

    Jah, dårlige dekk er no herk..... x(

    SvarSlett
  3. Helt ufattelig hvor dårlig folk er til å bruke refleks i mørket, der er jeg veldig enig med du.

    Når det kommer til type bildekk synes jeg som eier av bil og sist men ikke minst sjafør bør tenke på seg selv samt sikkerheten til andre også med gode dekk. Altså at kjøringen kan forekomme forsvarlig. Altfor dårlige vinterdekk kan jo være dødens skrekk for andre også. Jeg skal prøve ta hensyn, men litt leit havne opp i en ulykke fordi den foran f.eks ikke har bra nok dekk til føre!

    SvarSlett
  4. Ja, det er sprøtt...

    Jeg er helt enig med deg i det du sier om dekk! Jeg har dårlige, gamle dekk, fordi jeg ikke har råd til nye sjikkelige dekk... Desverre.... Jeg kjører lite med min bil, det har vært kjøring til jobb en uke nå, og da kjører jeg så jeg føler meg relativt trygg. Det har vert bart på veien for det meste også denne uka.
    Ellers, på lengre turer, eller andre turer generelt, kjører kjæresten, og han har gode dekk :)

    Jeg skal ALDRI ha piggfrie, gamle, brukte vinterdekk igjen. De får klare seg ut denne vinteren, og er føret så ille at det er farlig for meg og mine dekk, ber jeg kjæresten kjøre eller så får jeg ta buss!
    Har vert noen dager der jeg har nekta å kjøre fordi det har vert altfor farlig for meg...

    Jeg tar ingen sjangser, spesielt IKKE med barn i bil!!

    SvarSlett